هی أزکی صِدّیقةٍ قد تَربّتْ
بین حِجْر الصدّیقة الزهراءِ
و تَغَذّتْ مِن فَیض عِلْم علیّ
و علومِ النبیِّ خَیرَ غذاءِ
و ارتَوَتْ بالمَعین نَهْلاً و علاً
مِن علوم السبطین خیرَ اْرتواء
و تَبنّتْ نهْجَ البلاغة نَهجَاً
و هو فَیضٌ مِن سیّد البُلغاء
و هی کانتْ تُفْضی بعَهْدِ علیّ
بعُلوم الأحکام بینَ النِساء
و رآها الوَصیُّ تُروی ظِماءً
مِن علوم القرآن خَیرَ رواء
قال: هذی الحُروف رَمزٌ خَفیّ
لَمُصابِ الحسین فی کربلاء
و بعَهْدِ السجّاد للناس تُفتی
بَدَلاً عنْه و هو رَهْنُ البَلاء
وعلیُّ السجّاد أثنی علیها
و علیُّ مِن أفضل الأُمَناء
کان یَروی (الثَبْتُ ابنُ عباس) عنها
و هو حَبْرٌ مِن أفضلِ العُلَماء
حیثُ کانتْ فی الفِقْه مَرْجَع صِدْقِ
لِرُواة الحدیث و الفُقهاء
«زینب پاکترین بانوی صدیق در کانون و حجر شریف فاطمه زهرا سلاماللهعلیها تربیت یافت.
او از چشمهسار فیاض علوم پیامبر و علی علیهالسلام بهترین غذا را تغذیه کرد.
او از چشمه آب گوارای علوم سبطین به بهترین وجه تمتع یافت.
او نهج و طریقت بلاغت را که فیض سرشار سرور بلیغان علی علیهالسلام است به نیکی تبیین نمود.
بانویی که در دوران اقتدار پدر بزرگوارش به وسعت تمام علم احکام را بین دیگر زنان میگستراند.
وصی مکرم اسلام نظارهگر او بود، زمانی که به نیکوترین طریق تشنگان علوم و حقایق قرآن را سیراب میساخت.
و پیرامون حروف مقطعه فرمود: این حروف رمزی مخفی برای مصائب حسین در کربلا است.
و در دوران امام سجاد علیهالسلام به جای حضرت فتوا میداد حال آن که هماره رهین بلایای روزگار غدار بود.
امام سجاد علیهالسلام نیز به نیکی او را ستود امامی که بافضیلتترین امینان بود.
زینب سلاماللهعلیها عالمهای که راوی متقن و شخصیت بارزی هم چون ابن عباس از او روایت میکرد.
او عالمهای در فقه مرجعی راستین برای راویان حدیث و فقها محسوب میگشت.»
***