جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایجاز (3)

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ایجاز، در لغت‌ به‌ معنای‌ کوتاه‌گویى‌ و در اصطلاح‌ یعنی لفظ اندک با معنى‌ بسیار، که دو نوع است:

1- ایجاز قصر 2- ایجاز حذف

ایجاز قصر، سخنى‌ است‌ کوتاه‌ و رسا که‌ کوتاهى‌ آن‌ از حذف‌ واژه‌ها و جمله‌ها پدید نیامده‌ باشد

ایجاز قصر در کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام مانند:

«الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِه‏؛ (1)

یعنی بخل و تنگ‌چشمی ننگ است، ترس داشتن، کاستی است و تنگ‌دستی، زیرک را از دلیل و حجتش لال می‌کند.»

ایجاز حذف‌، حاصل‌ حذف‌ بخشى‌ از کلام‌ است‌، به‌ شرطى‌ که‌ مخل‌ معنى‌ نباشد مانند:

«وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا یَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا یَعُودُونَ إِلَیْه‏؛ (2)

یعنی، سوگند به خدا برای آنان حوضی پر کنم که خودم کشنده آن باشم، به طوری که هر که در آن پا نهد، بیرون نیاید و هر که بیرون آید، باز نگردد.»

در آن قسمت از کلام حضرت که فرمود: «أنا ماتحه» حذف صورت گرفته است زیرا مضاف الیه ماؤه حذف شده است.

و اما ایجاز قصر در سخنان زینب سلام‌الله‌علیها بسیار است، زیرا که مقتضای حال چنین بود و در آن هنگام تفصیل دادن سخن مخل به فصاحت و بلاغت بود.

و ایجاز حذف مانند:

«فَتَعْساً وَ نَکْساً؛

نابودى و سرنگونى بر شما!»

و نیز مانند:

«فَمَهْلًا مَهْلا؛

آهسته، آهسته»

زیرا که در اصل فتعستم تعسا و نکستم نکسا و یا مهلتم مهلا بوده است.


1) بحارالانوار، ج 70، ص 307.

2) بحارالانوار، ج 32، ص 52.