حضرت زینب (سلام الله علیها) در بین دانشمندان اسلامی به عنوان راوی موثق حدیث شناخته شده است. از طبری نقل شده است که حضرت زینب (سلام الله علیها) از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) روایات زیادی نقل کرده است.(1)ایشان راوی خطبه ی حضرت فاطمه (علیهاالسلام) در دربار حاکم است.(2) ابوالفرج اصفهانی، حضرت زینب (سلام الله علیها) را این گونه معرفی کرده است:
»حضرت زینب کسی است که ابن عباس از او روایت فدک را از مادرش نقل کرده و گفته است: «حدثتنی عقیلتنا حضرت زینب بنت علی«(3) ایشان علاوه بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از «اسماء بنت عمیس» و «ام ایمن» نیز حدیث نقل کرده است. حضرت علی بن الحسین (علیه السلام(، محمد بن عمرو، عطاء بن سائب، جابر بن عبدالله انصاری، عباد عامری و فاطمه بنت الحسین از حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت نقل کرده اند. حضرت زینب (سلام الله علیها) غیر از مقام علمی و معنوی در خطابه و شعر هم مهارت فوق العاده داشت. اکنون شماری از روایاتی که از حضرت زینب (سلام الله علیها) نقل شده است می آوریم:
1- حضرت زینب (سلام الله علیها) از مادر گرامی خود نقل می کند:
»کان رسول الله دخل الی عند ولادتی الحسین فناولته فی خرقة صفراء فرمی بها و اخذ خرقة بیضاء و لفه فیها ثم قال: خذیه یا فاطمة فانه امام ابن امام ابو الائمة التسعة من صلبه ائمة ابرار و التاسع قائمهم«(4)؛ وقتی حسین (علیه السلام) به دنیا آمد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزد من آمد. من حسین (علیه السلام) را در پارچه ی زرد پیچیده، خدمت ایشان بردم. پدرم آن پارچه ی زرد را انداخت و در پارچه ای سفید، حسین (علیه السلام) را پیچید و به من داد و فرمود: این بچه را بگیر. این امام، فرزند امام و پدر نه امام است که از صلب او امامان ابرار خواهند آمد و نهمین ایشان قائم خواهد بود«.
2- از علی بن الحسین (علیه السلام(، از حضرت زینب بنت علی، از اسماء بنت عمیس از ام هانی
نقل شده است: «کان علی من اجود الناس«(5)؛ علی از سخاوتمندترین مردم است.
3- از حضرت زینب بنت علی و او از اسماء بنت عمیس نقل کرده است:
»من شاهد ولادت فرزندان فاطمه بودم، هنگام ولادت خونی را نمی دیدم، من این قضیه را به رسول خدا گزارش دادم، آن حضرت فرمود: «یا اسماء ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة ان بنات الانبیاء لا تحیض«(6)؛ ای اسماء! فاطمه، حوریه ای است که به شکل انسان پدید آمده است و دختران انبیا خون حیض نمی بینند.
4- حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت کرده است:
»پدرم با رسول خدا نماز فجر خواند، سپس پیامبر به علی فرمود: «آیا پیش شما غذایی هست؟» پدرم گفت: «سه روز است چیزی نخورده ام.«
حضرت فرمود: «با من بیا نزد دخترم فاطمه!» فاطمه و فرزندانش از گرسنگی بی حال بودند! رسول خدا فرمود: «پدرت فدایت شود، آیا شما چیزی برای خوردن داری؟«
فاطمه به اینکه جواب رد بدهد خجالت کشید، گفت: «بلی«. سپس بلند شد و (دو رکعت) نماز خواند و من دیدم (مادرم) ظرفی پر از غذا (ثرید و گوشت) آورد و جلوی رسول خدا گذاشت! رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با تعجب به طرف فاطمه (سلام الله علیها) نگاه کرد و فرمود: «یا بنت رسول الله انی لک هذا؛ ای دختر رسول خدا این را از کجا آورده ای؟ فاطمه گفت: «هو من عند الله ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب«. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) تبسم کرد و فرمود:
»الحمدلله الذی جعل فی اهل بیتی نظیر زکریا و مریم اذ قال لها انی لک هذا قالت: هو من عند الله ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب«؛ سپاس خدایی را که در اهل بیتم مانند زکریا و مریم قرار داد. وقتی زکریا گفت: «این (غذا) را از کجا آورده ای؟ مریم گفت: «آن از جانب خداست که به هر که بخواهد رزق فراوانی عطا می کند.«(7)
5- حضرت زینب نقل کرده است: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
»ان الصدقة لا تحل لمحمد و لآل محمد«(8)؛ صدقه بر محمد و آل محمد حرام است«.
1) حایری، شجرة الطوبی، ج 2، ص 392.
2) شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 567؛ علل الشرایع، ج 1، ص 248؛ حر عاملی، وسایل الشیعة، ج 1، ص 22.
3) مقاتل الطالبین، ص 60.
4) مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 351؛ بحرانی، العوالم، ص 74؛ خزاز قمی، کفایة الاثر، ص 194؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص 190.
5) محمد بن سلیمان کوفی، مناقب امیرالمومنین، ج 2، ص 69.
6) محمد بن جریر طبری، دلائل الامامة، ص 148؛ مجلسی، بحارالانوار، ج 43؛ ص 7؛ میرزای نوری، مستدرک وسائل الشیعة، ج 2، ص 37.
7) سید هاشم بحرانی، مدینة المعاجز، ج 1، ص 333 و ج 4، ص 54؛ ابن حمزه طوسی، الثاقب فی المناقب، صص 221 و 295.
8) ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج 69، ص 174.